tisdag 24 februari 2009

Glad men med pluggångest!

Lördagskvällen blev rätt roligt. Förfesten med Emmeli och Karin blev väldigt trevlig men sen ute på TC va det väl inte lika roligt, inte så mycke folk och inte så många man kände, men var väl ok. Förutom en del sms som gjorde mig lite osäker och ett telesamtal som gjorde mig förvirrad. Mycket var väl bra men blev inte riktigt klok på vissa andra saker, och som vanligt så fokuserar jag ju på dom sakerna som går mindre bra och ältar det alldeles för mycket istället för att tänka på det som var bra. Detsamma gäller ju efter lärarbesökt på förskolan igår. Min lärare från univ kom och observerade mig i en timme när jag hade en frukost och sedan en samling med barnen. Jag var väl ganska nöjd efter samlingen men det va en del jag hade velat ändra på. Men sedan efter samtalet med min lärare så blev jag lite nedstämd..

Hon klagade mest på saker som jag hade missat att skriva i mina planeringar.. och sa vissa saker jag skulle kunnat ändra på i samlingen och med att bli en tydligare ledare eftersom det blev lite stökigt och barnen blev rastlösa då samlingen blev lite för lång. Fast samtidigt så sa hon att det är bra att jag är modig och vågar utsätta mig för saker jag tycker är lite jobbiga, som tex att ha en samling med 20 barn. Hon sa också att jag har bra kontakt med barnen, lyhörd, har en bra grundsyn och förhållningssätt.. och även om de bra sakerna va många fler och dom dåliga sånt jag kan öva upp så tänkte ajg ändå mycke mer på det. Men anette min handledare på förskolan sa två gånger under dagen att hon tyckte jag skulle vara nöjd, att det ändå var 80% som gick bra och 20 % som gick dåligt och att jag har utvecklats väldigt mycket under dom här veckorna och en annan förskollärare sa att hon tyckte att det verkade som att det gick bra och som att barnen var glada och pratade om det vi hade gjort efteråt så ska försöka tänka på att det faktiskt är en utbildning jag går och att jag faktiskt är där för att öva och testa mig fram. Det är ju dessutom inte så ovanligt att det går fel för förskollärare som har jobbat ett tag, men huvudsaken man lär sig något utav det och kan fundera på vad som gick fel och varför så att man kan ändra på det till nästa gång.

Usch känns som att det är tillräckligt att göra allt som man ska göra på praktiken, typ vara där och jobba i ca 6 timmar per dag, men neej neeej, vi måste läsa och skriva saker till skolan också. I morgon så har vi en heldag i skolan då vi ska prata om rutinsituationer, planering och dokumentation och jag har inte alls gjort det man ska ha gjort. Jag försöker sitta och skriva nu men det går inge bra alls, är så sjukt omotiverad. Jag vill hellre ligga och slappa i soffan, klev ändå upp kl 6 imorse så är rätt trött. Men ska väl försöka skriva lite till, men orkar inte vara så noga, det ska ju inte lämnas in nu iaf.

Men annars är jag faktiskt riktigt glad, barnen på dagis är så himla fina, roliga och mysiga, det är riktigt roligt och vara där varje dag. Sedan fick jag ett mycket fint sms i eftermiddag så ju längtar jag till helgen!:)

aja, nu får försöka skriva lite till så kan jag försöka lägga mig rätt tidigt sen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar