måndag 1 juni 2009

vad hände med rätten till yttrandefrihet?

Tjaffset med cheferna, om att få vara ledig i 3 dagar, ledde till att jag fick "sparken". Dom var inne och snokade på min facebook där jag hade skrivit att jag tyckte dom var otrevliga och ohjälpsamma och tyckte sedan inte att jag var lämplig att jobba åt kommunen. Jag har aldrig träffat dom här människorna i verkligheten och skulle nog heller aldrig ha gjort det. Jag jobbar ju åt en brukare som jag tycker bra om och har jobbat åt i två år nu, men det spelar tydligen ingen roll. Jag tycker att det är ett mycket märkligt sätt och flera har sagt att jag borde kontakta facket. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Men jag menar, hur många har inte klagat på sina chefer!? Alla är dock kanske inte lika dumma som jag och gör det på internet. Men jag tycker faktiskt att dom inskränker på mitt privatliv när dom är inne och snokar på vad jag skriver till mina vänner och vad jag tycker och tänker om olika saker. Det känns lite både och hela den här händelsen, är rätt chockerad och att hitta ett nytt sommarjobb i juni känns ju rätt kört. Fast å andra sidan skulle jag ju ändå måstat leva på mina sparpengar och lånade pengar i sommar eftersom man inte får pengarna förns en månad efter och jag skulle ha börjat jobba i juli. Men nu kommer ju alla mina sparpengar försvinna och jag kommer inte att ha någon buffert sedan i höst och eftersom jag inte kommer få pengar sen kommer jag inte att kunna betala tillbaka dom lånade pengarna lika fort. Jag tänker dock att jag få försöka vicka mer i höst så löser det här sig på något sätt. Dessutom hoppas jag att vi får sålt pappas affär snart så att jag får tillbaka dom pengar jag har lånat ut till den.

Menee, är det någon som vill ha hjälp med något i sommar så är jag ju ledig i si så där 3 månader och tar gärna emot en liten slant som tack för besväret!:P Jag tror dock att jag ska unna mig att fara till sthlm och kanske Peace and love i alla fall. Jag vill som sagt göra lite roliga saker nu efter det tunga 1.5 året och för att försöka vara lite mer peppad på att skriva examens arbetet i höst.
Det här kan helt klart bli en... intressant sommar!

3 kommentarer:

  1. Du ska HELT KLART ta upp det med facket. Helt jävla otroligt. Hoppas att du får upprättelse.

    SvaraRadera
  2. Klart att du ska prata med facket! Om ni hade ett avtal så ska de respektera detta (muntliga avtal gäller också!). Om du inte längre passar så får de väl ge dig ledigt med betalning! Ring Kommunal och berätta! Fy fan för en sån arbetsgivare. Du har all rätt att yttra dig och dom får inte straffa dig för det.

    SvaraRadera
  3. Tack för stödet! Ska kanske höra med facket imorgon då, även om jag inte hann skriva på något anställningsbevis så kanske dom kan ge mig lite råd eller iaf leda till att dom får lite "skäll" för sitt dåliga agerande!

    SvaraRadera